Tjenestedesign internship 2022

HELSEDIREKTORATET

Jeg var i praksis hos Helsedirektoratet fra august til desember 2022, i avdeling Prosjekt og Tjenestedesign. Denne avdelingen fungere som et konsulenthus internt, som leverer tjenester innen tjenestedesign og prosjektledelse til resten av direktoratet. Avdelingen skal også fungere som  kompetansesenter for organisasjonen.

Gjennom internshipet fikk jeg stor grad av autonomi som tjenestedesigner. Jeg har jobbet med generering og bearbeidelse av innsikt, fasilitering av mennesker og prosesser. Jeg har produsert workshopper og designet arbeidsverktøy. Jeg har visualisert forløp og prosesser. Jeg har idégenerert i flere iterasjoner og utviklet konseptforslag

Jeg har bidratt til å løse floker og forenklet floker, og brukervennlighet. Jeg har jobbet med kommunisering av budskap og bidratt sosialt og til diskurser.

I løpet av internshippet har jeg fått innsikt i direktoratets kultur og måter å jobbe på. Jeg har lært masse om organisasjonen og tilstøtende aktører. Jeg har fått en stor forståelse for mulighetsrommene her og i det offentlige, og om utfordringene.

Praksisperioden har gitt meg en mye dypere forståelse av hvem jeg er som tjenestedesigner.

Arbeidsoppgaver og ansvarsområder

  • Enklere tilgang til informasjon

    LIVSHENDELSE - ALVORLIG SYKT BARN

  • Tidlig helsehjelp for asylsøkere

  • Innovasjonshub

    KONSEPTUTVIKLING, FASILITERING, LANSERING

  • Kunstig intelligens i fremtidens helsesektor

Enklere tilgang

til informasjon

Enklere tilgang til informasjon er et av delprosjektene til Stimulabprosjektet Alvorlig sykt barn. Hvor komplekse problemstillinger skal løses for barn og unge med alvorlige eller sammensatte behov. I dette prosjektet jobber vi med hvordan innbyggere kan få enklere og mer helhetlig tilgang til oppdatert informasjon om ulike tjenester, støtteordninger, stønader, rettigheter, behandlingsforløp og annen informasjon fra stat eller kommune, som man kan ha behov for – uavhengig av hvor informasjonen kommer fra. Jeg har vært involvert innsiktsmaterialet til prosjektet. Sammen med potensielle brukere har vi utforsket de tekniske mulighetene for løsninger og genert verdifull innsikt. Her har jeg hatt ansvar for tre brukerpaneler med ungdom, pårørende og representanter fra tjenestene. Disse panelenehar vi sjekket inn med kontinuerlig mens prosjektet har skredet frem.  

Tidlig helsehjelp          

for asylsøkere            

I asylsøkerprosjektet har jeg vært tjenestedesigner i flere arbeidsgrupper, og ledet flere deler av og prosesser for hvordan prosjektet har skredet frem. Jeg har sittet i en gruppe hvor vi har jobbet med føringer for kartlegging av tidlige helsebehov hos asylsøker. Og med hvordan man kan gjøre nødvendig triagering av behov ved høyere ankomsttall. I samme prosjekt har jeg også  jobbet med prosedyrer for tuberkulosescreening av nyankomne og personenes flyt mellom mottak, helseforetak og kommuner.

Gjennom dette prosjektet har jeg blant annet bidratt til en hack som muliggjør endring av prosessen for lovpålagt tuberkulose-testing av asylsøkeren. Jeg har gjennomført selvstendig innsiktsarbeid med kommuner og mottakssentre, analyserte materiale, utarbeidet brukerreiser og konsepter, og innarbeidet innspill fra Helsedirektoratets helsefaglige ressurser. Løsningsforslaget foreslåes som nasjonal faglig praksis. Løsningen muliggjør at informasjon kan følge pasienten. Til tross for at de digitale systemene ikke snakker med hverandre. fysisk merking på asylsøkerens asylkort, og hindrer overflødige røntgenundersøkelser og gjentatte innhentinger av journal for en og samme person.

Innovasjonshub

Jeg var en sentral del av teamet som planla lansering av direktoratets Innovasjonshub. Prosessen har gitt meg mye innsikt i hvordan direktoratet fungerer og menneskene som jobber der, om organisasjonskulturen, organisering og direktoratets modenhet og deres generlle forståelse for hva tjenestedesign er. Hva betyr innovasjon for forskjellige mennesker i organisasjonen?


Jeg utarbeidet og fasiliterte workshops for idé- og konseptutvikling. Jeg jobbet strategisk med forankring knyttet til utvikling av innovasjonshuben. Både mot vår avdeling, mot ledelse og organisasjonen forøvrig. Jeg jobbet med romliggjøring av konsepter og opplevelser.

Previous
Previous

Økt finansiell kompetanse for hele familien (Implementering)

Next
Next

Nabohagen (Et byrom og et økosystem)