Stilboks.

Potensiell disruptiv innovasjon

TJD2100 Forretningsdesign. Westedals, vår 2022

Bakgrunn: Med prosjektet Stilboks utforskes utviklingen av et konsept med forretningsdesign. Stilboks er klær for mannen som ikke har mye greie på klær, og som aller helst vil unngå shopping. Innhentet innsikt tilsier at det er potensiale for innovasjon i denne delen av markedet, dersom dette utformes med rett verdiforslag og innenfor en godt egnet forretningsmodell.

Oppdraget var å utvikle et innovativt forretningskonsept, med en løsning som er potensielt disruptiv. Løsningen er designet med fokus på de omstendighetene brukerens behov oppstår i. Prosjketet er designet med Buisiness Model Canvas, konseptet «Job-to-be-done» og ulike verdikonfigurasjoner. Underveis er funn testet og validert i flere itterasjoner.

Løsningen er en garderobeløsning for mannen som ikke liker shopping. Den identifiserte brukergruppen ønsker seg en

god nok garderobe, men ønsker å unngå ubehagelighetene det medfører for denne gruppen å skaffe seg garderoben. Stilboks kommer levert på døren med en prisgunstig tjeneste som enkelt viser trygge kleskombinasjoner eller lar deg utvikle deg videre i nye rettninger i klesveien. Stilboks er en nettverksløsning som drar veksel på restlagrene til agenturer og ekspertise fra stylistspirer.

Prosess, metoder og funn: Prosjektet har gitt meg en praktisk forståelse for hvordan løsninger kan utformes som del av en forretningsmodell. Og hvilken rolle forretningsmodeller spiller i utviklingen av disruptiv innovasjon. Jeg har fått stor forståelse for potensialet som ligger i å bruke forretningsdesign aktivt gjennom designprosessen. Hvordan det derigjennom kan skapes konkurransefortrinn, gode kundebehovsanalyser, bærekraftige forretningsmodeller og gode nye løsninger.

  1. Problemforståelse

2. Verdiforslag

3. Forretningsmodell

Previous
Previous

Nabohagen (Et byrom og et økosystem)

Next
Next

Klimamigrant i 2050 (Scenarioutvikling)